Sayang2 Sekalian!! Drop uollls nye link kt sini ek!!

10 April 2011

Cara-cara untuk mencuci hati yang kotor~~ingatan buat semua


Haip2 uolsss sume..kali ni shana nak kongsi cara2 untuk membersihkan hati kite yang mungkin tersangat kotor dengan anasir2 jahat tanpa kite sedari kan.. "peringatan ini buat sume dan untuk shana gak".. ^_^ 

1. Dirikan solat dan banyakkan berdoa – Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdoa turut katakan “Ya,Allah jadikan hatiku bersih”
2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 kali sebelum tidur – Ini merupakan satu pelaburan yang sangat mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.
3. Solat taubat – Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.
4. Membaca Al-Quran – Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah “Qulhu-allah” sebanyak 3 kali.
5. Bermaaf-maafan sesama keluarga, sahabat setiap hari.
6. Bisikan kepada diri perkara yang positif – Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri.
7. Cuci minda – Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati “Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif”. Menurut kajian psikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya
8. Berpuasa – Sekiranya dalam berpuasa, terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.
9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila- bila masa).
10. Kekalkan wuduk.
11. Bersedekah.


"Semoga hidup kite sentiasa diberkatiNYA"




Lots of Luv: sHaNAsHaIdA

14 comments:

nasri said...

wahh..no7 tu.. tak penah buat lg.. huhu.. nice post.. =)

cik hani said...

nice sharing...

Pirate said...

Terima kasih Shana... kita manusia nie sellau jer nak kena diingatkan...

Miss Meen said...

Sharing is Caring ^_~
Sayang Kam0 !!!

i am S!L4H.. said...

semoge ~~~

~cik shanashaida~ said...

Nasri: xpenah? so sila la wt ye..rsenye sng je tu ^_^

cik hani: ingat mengingati

pirate: sama2..btol2 ^_~

miss meen: yup2..sayang kmo jugak ah

i am s!lah: :)

Encik Peluang said...

sharing is caring..hehehe

~cik shanashaida~ said...

EP: yeahh.. ^_^

Miz Novexx said...

tenks untuk info ni, ;)

~cik shanashaida~ said...

Miz Novexx: welcome ^_^

AiEn said...

tips yang menarik untuk dipelajari bersama-sama..

Liza @ Adzriel AB said...

setuju sgt

Anonymous said...

insyaAllah..akan diamalkan...semuga urusan saudari dpermudahkan..

Anonymous said...

mcm same je ngn datuk fadzillah kamsah.. hehee..
sharing is caring..

 

blogger templates | Make Money Online