19 December 2009

~Hitam Putih Kehidupan~

yeahh!!
hitam putih kehidupan sama mcm tajuk lagu sheila majid..
bait2 lirik yg begitu mendalam maksud nye..

"Begitu berharga kehidupan ini
Bagi mereka yang tahu menghargai
Mengapa terdorong oleh perasaan
Kalau turutkan hati diri menjadi korban
Tiada yang dapat lari dari masalah diri
Hadapilah dengan tenang
Tiap cabaran yang datang
Atasinya dengan keimanan"

Tapi aku bukan nak cite pasal lirik lagu Sheila Majid neh..
juz nk share ape yg berlaku dlm kehidupan aku
sekarang je..
Hurm..
Mood aku skrg tak berapa nak stabil la..
hari2 stress..
kalau boleh tu nak aje g tempat yg ble tenang kn jiwa neh..
hope aku ble lari dari sume nh..
nape ek??
ye la ari2 asyik kena bebel..
ekceli aku da xble tgk muka mak abh oh..
terok kan aku..
bla tgk dorg sayu je rasa..
sedih sgt2..
mengenang kn perangai aku yang terlalu selfish neh..
aku xpenah fikir ape dorg rase b4 dis..
ape yg aku thu..
klu aku kata putih, putih la..
klu hitam tu hitam la..
xde sape ble halang..
Burok kn perangai aku..
cian mak ngan abah..
hurmm..
aku syg dorg sgt2..


Lots of Luv: sHaNAsHaIdA

18 December 2009

~Salam Maal Hijrah~

Moning uolss..
walaupon da tak berapa nak moning sgt kn..
hik3..
Cik Shanashaida nk ucapkan..
SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH 1431H..
Semoga tahun baru ini lebih baik dari tahun2 lepas
dan
memberi lebih keberkatan dlm hidup kita..
Sama2 la kita berusaha tok jadi yg terbaik di dunia dan di akhirat ye..
Aminnn...


Lots of Luv: sHaNAsHaIdA

15 December 2009

~Black & White Photography Contest~



Kte nak join ini contest jugak..
Mcm sgt besh aje..
juz for fun org kate kn..
hik3..
sape2 yg nk join gak tu..
uolss ble Click link kt bawah nih..

so...
aku letak pitcha ni sajork..
janji hitam putih kn..
tl x..

Pic feveret aku neh...

::Kredit tuk Aminatul Huda Sulaiman::




Lots of Luv: sHaNAsHaIdA

Korang tau tak ape tu matered earning???

See dis pic ok..
td aku nengok2 la kt Nuffnang kan..
tibe2 tgk kt buffered earning 1 campaign hlg lak..
gelabah beruk da neh..
campaign for purple flame da xde ok..
but my buffy is still 4 jugak..
nengok2 lg..
dorg ganti ngan Digi Music Broadband lak..
huhh..nasib..
then skrol bwh cket..
nmpak dh kepelikan yg terjadi..
ade lak perkataan MATERED EARNING nh..
ape ek tuh??
ade sape2 ble bagi tau x??
after belek2 rupe2 nye Purple Flame nye campaign da bertukar jd MATERED EARNING plak..
huhh..xfhm ok..
ke dorg da stop tuk campaign tu??
siap ade start date lg..25 NOV 2009..
Uolsss cite ah ape bende MATERED EARNING nh..





Lots of Luv: sHaNAsHaIdA

13 December 2009

Wanita terlalu sedih terkenang suami maut nahas ngeri

ALOR SETAR: Pengantin perempuan yang kehilangan suami selepas hanya tiga jam melangsungkan perkahwinan di Taman Berlian Anak, Bukit di sini kelmarin reda dengan nasib yang menimpanya yang dianggapnya sebagai ketentuan Ilahi bagi menguji iman hamba-Nya.

Inilah penjelasan Teh Affifah Shahirah, 23, kepada bapanya, Abdul Hamid Zakaria, 71, ketika pemberita meminta kebenaran untuk mendapatkan reaksi beliau berhubung insiden menyayat hati yang menyebabkan beliau bergelar pengantin dan balu pada hari sama selepas kehilangan suaminya, Mohd Ariff Ab Kadir, 23, dalam kemalangan di Kangar, Perlis, kelmarin.

Mohd Ariff maut bersama ibu dan bapanya, Apsah Othman dan Ab Kadir Awang dalam nahas di Kilometer 7, Jalan Kangar-Padang.

Abdul Hamid berkata, anaknya yang dipanggil sebagai Teh, enggan berjumpa sesiapa kerana terlalu sedih dengan kejadian itu dan hanya mendiamkan diri di dalam bilik pengantin dengan ditemani ibunya, Siti Aishah Baharum, 58, sejak pulang dari Kangar, kelmarin.

"Biarlah Teh tenangkan diri. Dia terlalu sedih dan tidak mahu jumpa sesiapa buat masa ini.

pengantin 3 jam reda takdir
TEH Afiffah Shahirah (kiri) ditenteramkan sanak saudara.

"Mereka berdua sudah kenal lama tetapi berkawan rapat sejak dua tahun lalu dan banyak berhubung melalui internet kerana berjauhan. Teh melanjutkan pelajaran di Univerisiti Auckland, New Zealand manakala suaminya di United Kingdom (UK).

"Saya kenal menantu saya dan saya memang bersyukur dikurniakan menantu seperti arwah. Ketika mahu melamar Teh, Mohd Ariff bertanya pada anak saya sudikah beliau melahirkan zuriatnya yang seterusnya membawa kepada hal nikah kahwin semalam (kelmarin)," katanya ketika ditemui di majlis tahlil yang sepatutnya menjadi majlis perkahwinan di sini, semalam.

Katanya, beliau juga sempat mengarang 12 rangkap pantun untuk menyambut kedatangan rombongan pengantin lelaki hari ini (semalam) yang kini sebaliknya hanya tinggal kenangan.

Terdahulu, Teh dilihat masuk ke 'homestay' G Glamour Taman Kancil 3, Anak Bukit yang disewa khas untuk melangsungkan majlis perkahwinannya yang kemudian bertukar kepada majlis tahlil pada kira-kira jam 12.30 pagi.

GAMBAR kenangan Allahyarham Mohd Ariff mencium dahi Teh Afiffah selepas majlis akad nikah

Beliau yang kelihatan sugul dilihat bersalaman dan berpelukan dengan saudara terdekat selain kenalan rapat yang sedia menanti sejak awal pagi. Teh kemudian dilihat masuk ke dalam bilik pengantin dengan ditemani ibunya yang turut membawa baju pengantin berwarna ungu bersama mereka.

Pada kira-kira jam 1 tengah hari, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak hadir bagi memenuhi jemputan namun beliau juga terkejut apabila diberitahu mengenai kejadian itu.

Sementara itu, Siti Aishah berkata, anaknya sering berasa tidak sedap hati dan tidak lalu makan seminggu sebelum melangsungkan perkahwinannya.

"Teh selalu mengadu tak sedap badan selain berasa seperti ada sesuatu yang tidak kena hingga menyebabkan lesu dan lemah," katanya.


Moga Teh Afiffah Shahirah tabah menghadapi ujian dari ilahi..

Lots of Luv: sHaNAsHaIdA

~Tragedi Yg Sangat Menyayat hati~


TEH Affifah Shahirah Abd Hamid tidak dapat menahan sebak ketika menziarahi jenazah suaminya, Mohd Ariff Ab Kadir yang maut bersama tiga lagi dalam kemalangan di Kangar tengah hari semalam, selepas pulang dari majlis akad nikah di rumahnya, di Alor Setar. Beliau sempat bersalaman dengan suaminya dan menerima kucupan pada dahinya pada majlis membatalkan wuduk selepas pernikahan pada jam 10 pagi sebelum kemalangan pada jam 1.05 minit tengah hari.

MOHD Ariff dan isteri pada majlis akad nikah mereka.

Sama2 la kte sedekah kan Al-Fatihah utk arwah MOHD ARIFF
moga roh beliau di tempatkan di kalangan org2 yg beriman..
Al_Fatihah..








Lots of Luv: sHaNAsHaIdA

11 December 2009

~Thx to En Nuffnang~


Ekceli aku stil ade xphm lg psl nuf
fnang nih..
aku join nuffnang nih hjg thn lps klu x slp aku..
tp xpedulik sgt pon..
coz mase tu blog ni kjp update kjp x kn..
after active mengupdate aku nye blog skrg nh, walaupon isi nye tah pape kn..
kan uolss kan..^_~
hehehe..
skrg ni pon aku da rjin kn diri tok tumpang sekali kemeriahan click2 nh..
so dpt la earning wlpon xsberapa kn..
xde la byk sgt kn..
thx gak kt uolss yg klik2 kt nuffy2 kte tu ea..
t klu nmpak nuffy kte bgn cpt2 click2 ye, i will click u back..
deal rite..

Btw,
thx tok nuffnang coz dorg da kasi aku 4 buffered earnings..
bg aku da byk ah tu..
thx sgt2...
yang aku tau la kn psl buffered earnings nih..
ads tu akn alwiz appear kt uolss nye blog..
then earning die pon agk
best cket la..
ni yg aku phm la..
ade sape2 nk explain psl buffered earnings ni x ??
Latest buffered earning yg aku dpt from En Nuffnang
prudential retirement ngan world computer security day..
b4 tu dpt skII ngan purple flame..
Thx..t kasi lg tau En Nuffnang..
hik3..






Lots of Luv: sHaNAsHaIdA

07 December 2009

Hurm..teringin nk cari balik salasilah keluarga sebelah abah..
tp ssh sgt oh,sbb xde pape information psl tokwan..
maybe mkn masa yg sgt lama klu nk cari..





Lots of Luv: sHaNAsHaIdA

06 December 2009

Madah Hamka..


Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat -Hamka

Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat.

Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.

Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang sangat berarti bagimu. Hanya untuk menemukan bahawa pada akhirnya menjadi tidak bererti dan kamu harus membiarkannya pergi.

Kamu tahu bahwa kamu sangat merindukan seseorang, ketika kamu memikirkannya hatimu hancur berkeping.
Dan hanya dengan mendengar kata “Hai” darinya, dapat menyatukan kembali kepingan hati tersebut.

Tuhan ciptakan 100 bahagian kasih sayang. 99 disimpan disisinya dan hanya 1 bahagian diturunkan ke dunia. Dengan kasih sayang yang satu bahagian itulah, makhluk saling berkasih sayang sehingga kuda mengangkat kakinya kerana takut anaknya terpijak.

Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehinggalah kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna sesalan karena perginya tanpa berpatah lagi.

Jangan mencintai seseorang seperti bunga, kerana bunga mati kala musim berganti. Cintailah mereka seperti sungai, kerana sungai mengalir selamanya.

Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dasyatnya cinta !

Permulaan cinta adalah membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. Jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temukan di dalam dirinya.

Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setitis embun yang turun dari langit,bersih dan suci. Cuma tanahnyalah yang berlain-lainan menerimanya. Jika ia jatuh ke tanah yang tandus,tumbuhlah oleh kerana embun itu kedurjanaan, kedustaan, penipu, langkah serong dan lain-lain perkara yang tercela. Tetapi jika ia jatuh kepada tanah yang subur,di sana akan tumbuh kesuciaan hati, keikhlasan, setia budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji.~ Hamka

Kata-kata cinta yang lahir hanya sekadar di bibir dan bukannya di hati mampu melumatkan seluruh jiwa raga, manakala kata-kata cinta yang lahir dari hati yang ikhlas mampu untuk mengubati segala luka di hati orang yang mendengarnya.

Kamu tidak pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta. namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tanganmu,dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya

Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.

Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. Bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah merindu dan cemburu.

Bercinta memang mudah. Untuk dicintai juga memang mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh.

Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan...




Lots of Luv: sHaNAsHaIdA

04 December 2009

sesi siang menyiang ikan darat a.k.a ikan sungai..kuikuikui

mereka yg tgh kusyuk siang ikan..:P
yg ni nma nye ikn sepat
yg ni plak nma nye ikn puyu
ni da kena siang da...
yg ni nma nye ikn haruan
cian die..da siap kna potong2..

Sume2 ikn tu atok yang pancing..ngee~~byk ohh, ari2 tataw bape kali die g memancing..org perlis ckp mengail jek..hehehe..1 je xsuke ikn2 nih, bau hanyir sgt2 ah..tingat zmn kecik2 dlu after org amik a.k.a tuai padi, ikt atok masuk petak a.k.a bendang pastu cekup a.k.a tangkap ikan..hak2..
skrg jgn hrp la, nk mancing pon da xnk dah..
ikan2 ni biase nye atok wt pekasam, tak pon die jemur sampai kering.. Pastu goreng mkn ngan nasi panas^_^ weeee sedap ohhh!!


Lots of Luv: sHaNAsHaIdA

26 November 2009

~Corn Flakes Glacee~


Bahan-bahan:
A
madu
mentega
gula
esen vanilla

B
corn flakes
ceri merah
ceri hijau
bijan(grg tanpa minyak)
badam panggang

Cara2 nye:
  • Cairkan bahan A di ats api sederhana sehingga hampir pekat
  • masukkan esen dan bahan B, gaul sebati. masukkan dlm cawan kertas
  • bakar selama 14-20 mnt @ sehingga kekuningan (170 celcius)
  • keluarkan dari ketuhar dan biarkan sejuk selama 20 mnt sebelum di simpan
*amount bahan2 tu korang agak2 la ye..ikt byk mner korang nk

Try ah uolss xssh pon.. utk jd kn snek mnm ptg pon ble...





Lots of Luv: sHaNAsHaIdA

21 November 2009

~chocolate Moist Cake Wif Ganache~ (Kukus)

hype uolsss...Try ah dis resepi, senang sajork..sedap plak tu..klu uolss x cya try wt dlu, da menjadik nnt kasi kumen2 no, actually aku x hengat la mna aku amik resepi nh, tp dlm tenet gak la.. Xde pic lak nk tunjuk kt uolsss.. Aku da wt byk kali dh, siap ade yg request srh wt lebey tok raya haji nih.. :)

Bahan-bahan:
1 cawan gula pasir
1 cawan serbuk koko
1 cawan minyak masak
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat manis
1 2/3 cawan tepung gandum
3 biji telur
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bicarbonate

Cara2 nye:
  • Campur koko, gula, susu cair,susu pekat n minyak ke dlm periuk dan msk sbntar ats api kecil sehingga semua larut. Tutup api dan biar kn suam.
  • sambil2 tu panas kan periuk kukus ye.. hehehe
  • then ayak bersama tepung, soda bicarbonate n baking powder
  • pukul telur hingga kembang di dlm mangkuk yg besar kemudian tuangkan campuran koko tadi sambil di pukul dgn speed perlahan.
  • msk kn tepung sedikit demi sedikit dan gaul hingga sebati.
  • so bila da siap bole la msk kn dlm acuan yg tlh di sapu dgn minyak.(xnk kasi melekat)
  • Kukus selama 1 jam atau sehingga msk. ( jgn salu bkak tdg periuk t air menitik ats kek, so xcntik da kek korang)
  • sejuk kn sebelum di letak ganache.
Chocolate Ganache

Bahan-bahan:
25g glukos cair
250g whiping cream
25g mentega
250g coklat masakan - ptg kecik2 ye
sedikit vanilla
sedikit mentega

cara-cara nye:
  • Panaskan glukos cair, whipping cream, vanilla & mentega.
  • then masukan coklat masakan dan kacau hingga coklat larut.
  • (guna api kecil ye..) biar kn suam2 cket, so ble la korang hias kn atas kek..
SELAMAT MENCUBA YE!!!! tok raye haji ni ke kn...huhuhu.. ^_~



Lots of Luv: sHaNAsHaIdA

16 November 2009

~~Brainstewz-Twinkle Away~~

Tadi ade donlod klip vdeo nh..

aku bru arini dgr owhh, tu pon sbb adk mintak tlg donlod kn lagu die td...

sekali dengar trus jatuh chenta owhhh...apakah???

video





Note: Kredit to brainstewz n UPSI conspiracy crew




Lots of Luv: sHaNAsHaIdA




Sayang2 Sekalian!! Drop uollls nye link kt sini ek!!